Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014

ΝΙΚΟΣ ΤΖΟΝΙΧΑΚΗΣ – Συνέντευξη (Μέρος Πρώτο)

Ο Ροκ Υδραυλικός, Νίκος Τζονιχάκης, στο σπίτι του στην Κυψέλη. Ιδρυτής του Οργανισμού Ενωμένων Υδραυλικών Ελλάδας (1980) και δημιουργός εκπληκτικών ποιημάτων και τραγουδιών (Φωτ Μ.Νταλούκας, 2002)

Ο Νίκος Τζονιχάκης, αποτελεί περίπτωση, ίσως μοναδική, στην ιστορία του ελληνικού ροκ. Δεν σπούδασε, ασκεί το επάγγελμα  του υδραυλικού, και όμως, είναι εκπληκτικός ποιητής  που εκφράζεται με εξαιρετικά  σουρεαλιστικό τρόπο. 

Κάνει τρομερή εντύπωση, για παράδειγμα,  ο στίχος...

και περνούν και πίνουν και διαγράφουν
την γενικοκεντρικοστεγανή αρτηρία του εγκεφάλου μου
και κοσκινίζουν τα λεπτοκαμωμένα μου καπρίτσια

...που εμφανίζεται στο Τζονιχάκειον Άσμα, στο δίσκο ΕΝ ΛΕΥΚΩ του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Με αυτό το ποίημά του, που ο Παύλος έκανε τραγούδι, ο Τζονιχάκης, έγινε θρύλος στον χώρο του ελληνικού ροκ. 




Ένα άλλο δικό του ποίημα, είναι

Χιονοσκεπάστηκα με τον βαρύ χειμώνα
παίζοντας μουσική σκούπας
υπό έλεγχο το Πρώτων Βοηθειών
τόπιασες το όνειρο λαγού;
Λαχτάρα αδελφής κουζίνας
πλασμένος για έρωτα πείνας
καλύτερος της παρέας ήταν ο ξερακιανός ιππότης
της γενιάς των Ροβινσώνων
(Χιονοσκεπάστηκα , 1972)

Δίνω και ένα δεύτερο, το οποίο είναι και μελοποιημένο από τον Τζονιχάκη...

Χώμα γλυκό
που με κάνεις να ζω
να μπορέσω μια μέρα
να μπω κι εγώ
στο χορό σου
Θάρθει η στιγμή
κι ο αγέρας θρηνεί
το χαμένο κορμί το δικό μου
γι αυτό
σύντροφέ μου ας σκάψουμε βαθιά τη γη
ο πόλεμος θ αργήσει πολύ
τη νίκη μας μη λησμονείς
τα μάτια κλείσε όσο μπορείς
χάρισέ μου λίγη σιγή
το νερό έγινε κρασί
και το αίμα μας σαπίζει τη γης
κι η αρχή είναι πικρή
εγγύηση στο θάρρος σου
μες στο λυκόφως σε χάνω
μόνος τώρα καρτερώ τον Χάρο
Εσώθη
Δόξα τω Θεώ
(Χώμα Γλυκό, 1970)

Ακούστε ένα απόσπασμα από συζήτηση που είχα με τον Νίκο Τζονιχάκη (2002).



19 σχόλια:

  1. Αν υπήρξε ποτέ στ' αλήθεια ελληνικό underground, αυτός ο άνθρωπος είναι η πεμπτουσία του.
    Αιφνιδιάστηκα. Και να σκεφτείς ότι δεν είμαι και μικρός...
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. υπνοβατη πολυ καλος αλλα μη τα παραλεμε κιολας.να ακουσεις και αλλες συνεντευξεις του να αποκτησεις συνολικη εικονα.καλο θα ηταν να ακουσουμε και το υπολοιπο μερος αν υπαρχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τί εννοείς "μην τα παραλέμε"; Έχεις ακούσει πολλούς στην Ελλάδα να εκφράζονται με τέτοια αυθεντικότητα, χωρίς τσιτάτα και κλισέ; Και αν ναι, ποιούς; Ή μήπως έχεις ξανακούσει τον ίδιο;
      Το δείγμα της συνέντευξης ήταν υπερεπαρκές, κατά τη γνώμη μου, για να βγουν έγκυρα συμπεράσματα.

      Διαγραφή
    2. ειπα πολυ καλος γενικα και θα εχει ενδιαφερον να ακουσουμε και το υπολοιπο μερος.ωστοσο πρεπει να ακουσεις και αλλες συνεντευξεις που εχει δωσει.θα καταλαβεις γιατι το λεω οταν τις ακουσεις..μπες youtube και θα δεις.θα αποκτησεις καλυτερη εικονα.αυτα.

      Διαγραφή
    3. Τον είχα ακούσει στη δεκαετία του '80 στην εκπομπή του τότε δημοσιογράφου τού ΗΧΟΥ, Νίκου Πολίτη, στο Β' Πρόγραμμα και με είχε ξενίσει κάπως αυτό που μου φάνηκε (τότε) σαν επιδειξισμός. Αλλά ακούγοντας ξανά την ίδια εκείνη συνέντευξη σήμερα (http://www.youtube.com/watch?v=bhbdba90_TQ) κατάλαβα ότι είχα σχηματίσει λάθος εντύπωση. Μάλλον επρόκειτο για ένα είδος διακριτικού αυτοσαρκασμού ("εκτός από καλλιτέχνης ήμουν και υδραυλικός") που ως παιδί δεν μπορούσα ακόμα να "πιάσω".
      Η εδώ συνέντευξη μού ενισχύει αυτή την εντύπωση. Δείχνει βέβαια πιο ωριμασμένος (φυσιολογικό), αλλά στην ίδια πάντα κατεύθυνση.

      Διαγραφή
    4. Χωρίς τσιτάτα και κλισέ? Χρόνης Μίσσιος

      Διαγραφή
  3. ο γερο μπεκρης(μπαμπης ο φλου) που τα επινε μαζι με το παυλο σε ενα κουτουκι στη θεσσαλονικη ηταν ο πατερας του τζονιχακη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. θα μπορουσε να ανεβει και το υπολοιπο μερος της μαρτυριας τζονιχακη μηπως?μειναμε με την απορια..και καλο χειμωνα!

      Διαγραφή
  4. το δευτερο μερος θα ανεβει μετα το τελος των μνημονιων?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχα........και να φανταστείς έχει δέκα μέρη!

      Διαγραφή
    2. αν ειναι να ανεβουν οι συνεχειες και των αλλων ημιτελων συνεντευξεων(που ειναι πολλες και σκορπιες) απο το 17ο μνημονιο και μετα κατι μου λεει οτι θα φυγουμε απο αυτο το ονειρο ζωης με αποριες.

      Διαγραφή
  5. Χα, χα, θυμήθηκα τον Τζώνυ Ρόττεν που απάντησε σε έναν δημοσιογράφο που τον ρώτησε αν κάνει παρέα με άλλους μουσικούς: Γιατί να κάνω παρέα με άλλους μουσικούς, αν ήμουν υδραυλικός με υδραυλικούς θα έκανα παρέα;

    Τώρα, μάγκες, ας μου δανείσει κάποιος το καπέλο του για λίγο, για να βγάλω το καπέλο στον καλό συνάδελφο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Τζονιχακης έχει εκπληκτικό τραγούδι απο τα 70ς το "wake up" το οποίο υπάρχει σε κάκιστη εγγραφή στο YouTube. Κρίμα να μήν μπορούμε κάπου να το ακούμε καθαρά. Εχω έναν φίλο κιθαρίστα της blues που ήξερε τov ίδιο κ το κομμάτι και τον έβαζα μια φορά και εναν καιρό όποτε βρισκόμασταν και μου το έπαιζε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προδρομίδης Παντελής5 Αυγούστου 2018 στις 12:21 π.μ.

    Το 1973 74 Τραγουδούσε λαϊκά τραγούδια μεγάλη φωνάρα
    Είχε και καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Σ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Έπεσα στο άρθρο κατά σύμπτωση και μου θυμίσατε πολλά. Χειμώνας 1974 στο Club ''ΦΛΙΣΚΟ'' (Φωκίωνος & Δροσοπούλου), MGC, FACES, ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ (Εγώ, ο Τσακνής και άλλοι) και ο Νίκος. Όταν ανέβαινε να τραγουδήσει, γινόμαστε όλοι ''πελάτες''. Μια φωνή ανάμεικτη James Brown και Joe Cocker. Χάζευε ο κόσμος... Αξέχαστος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Προδρομίδης Παντελής19 Νοεμβρίου 2018 στις 1:57 π.μ.

    Όντως το 1974 στο κέντρο ΦΛΙΣΚΟΣ Τραγουδούσε ο Νίκος σε λαϊκό πρόγραμμα τραγουδούσε και μερικά ξένα και όπως είπατε ήταν ανεκτίμητη φωνή!
    Εγώ τότε σχεδόν καθημερινός θαμώνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Λυπάμαι αλλά έχω να σας πω δυσάρεστα νέα. Πολύ δυσάρεστα.
    Μόλις πρίν λίγη ώρα πληροφορήθηκα από έναν παιδικό φίλο του Νίκου απ' τη
    δεκαετία του 50 τον Αγγελο που τον ξέρω 35 χρόνια τώρα, ότι ο Νίκος δεν είναι πια μαζί μας.
    Εφυγε για τις μπάντες των ουρανών όπου με την καταπληκτική φωνή του θα διασκεδάζει τους αγγέλους. Τον ήξερα, ήταν φίλος μου, και είχα πάει σπίτι του στην Κυψέλη για πρώτη φορά το 1984 και απο κει και μετά αρκετές φορές. Είχα δεί και τον πατέρα του τότε τον Μπάμπη.
    Ο Νίκος έπεσε πρίν 3-4 μέρες και κτύπησε άσχημα...
    Η κηδεία του γίνεται σήμερα 27-2-2019 3-4μμ στη Χαλκίδα.
    Θα τον θυμάμαι πάντα και δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι στη θέση μου θα
    βρεθούν και ένα σωρό άλλοι.
    Αντίο Νίκο..
    Στο επανιδείν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εχθές ο φίλος ΝΙΚΟΛΑΣ έφυγε από την ζωή να τον θυμόμαστε

    ΑπάντησηΔιαγραφή