Πέμπτη, 9 Νοεμβρίου 2017

Πρότζεκτ Μάταλα και Πρότζεκτ 16-28

Φωτο: Ο καθρέφτης της Lebaniz Blonde, όπως θα εκτεθεί στο Today is Life, στοΣΧΟΛΕΙΟ. 
Μας ρωτά Τι θα απογίνουμε. Κοίταξε το είδωλό σου στο γυαλί και αποφάσισε. Αυτό που εσύ θα επιλέξεις, θα απο-γίνεις.

Το Πρότζεκτ 16-28, περιγράφει μια κατάσταση Νου, όπου σκέψεις και φόβοι στριφογυρίζουν σαν άγριες σφίγγες.
Τότε τα πάντα γίνονται φλου, ο δρόμος θολός, τα πρόσωπα άδεια, τα αντικείμενα μπερδεμένα. Μια κατάσταση, ιδιαίτερα έντονη στις ηλικίες 16 με 28, όπως θέλει να πιστεύει το πρότζεκτ. Κατά τη γνώμη μου, αυτή η κατάσταση νου, είναι γενική, και την διαπιστώνεις εύκολα στο 99,9 % των ανθρώπων. Οι Fabrica DArte, έλκουν την προσοχή μας σε αυτό το φοβικό μπέρδεμα, με το βίντεο που ανέβασαν πριν λίγες μέρες.



Το Πρότζεκτ Μάταλα, εστιάζει την προσοχή στην έννοια του Today is Life.
Το Today is Life μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μάντρα απελευθέρωσης. Η Ζωή βρίσκεται πάντα στο εδώ και το τώρα.
Η απόδραση από τον φλου κόσμο της φυλακής, που μας δείχνει το πρότζεκτ 16-28, επιτυγχάνεται όταν πάρεις απόφαση, και αυτό είναι η πιο επαναστατική πράξη. Γρήγορα αντιλαμβάνεσαι, πως όσα έχουν συμβεί και σε πλήγωσαν, είναι το Χθες, που κουβαλάς πάνω σου, σαν βαριές πέτρες. Άφησε τις πέτρες. Αντιλαμβάνεσαι ακόμη, πως όσα περιμένεις ως καλύτερες μέρες του Αύριο, κι αυτά σε βαραίνουν. Η Ζωή, είναι Εδώ και Τώρα.
Ζήσε.

Ο Νίκος Γκενές, από την κολεκτιβα Fabrica DArte, μας έστειλε το ακόλουθο κείμενο, ως επεξηγηματικό του Πρότζεκτ 16-28.


Project 16 -28 Σκέψεις γύρω από το ελευθ-ερως.


Όταν ο Μανώλης Νταλούκας προσκάλεσε την Fabrica D’arte να συμμετέχει στο project Μάταλα , με τίτλο- σύνθημα Today is Life δεχτήκαμε αμέσως .
Το Today is Life είναι ξεκάθαρο και κατανοητό. Όμως απευθείας άρχισε να με απασχολεί τι ήταν αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε. Το Today is Life είναι μια πρόταση ζωής . Είναι γνωστό κυρίως από τους χίπις , αν και δεν είναι το μόνο κίνημα αμφισβήτησης που είχε καταλήξει σε αυτήν την πρόταση – συμπέρασμα . Θυμήθηκα ένα θέμα που είχα ανακαλύψει παλιότερα. Την δυσφορία που νιώθουνε οι νέοι απέναντι σε ένα κόσμο που δεν φαίνεται να τους χωράει, και τον αμφισβητούν. Η αμφισβήτηση , που είναι χαρακτηριστικό των νέων , δεν είναι μια αδικαιολόγητη ενέργεια. Οι νέοι δυσκολεύονται να ενταχθούν αρμονικά στον κοινωνικό χώρο διότι δεν βρίσκουν το πλαίσιο που τους ταιριάζει . Πολλές φορές μάλιστα δεν υπάρχει αυτό το πλαίσιο . Εκτός από την διάθεση του καλλιτεχνικού πειραματισμού που το διακατέχει το Project 16 -28, περιγράφει αυτή ακριβώς την συναισθηματική κατάσταση

Γενικότερα μέσα στην ιστορία θα δούμε πώς το σκίρτημα της αμφισβήτησης ξεκινά σε αυτές τις νεαρές ηλικίες . Συχνά η αμφισβήτηση εκφράζεται από ομάδες που κάποιες φορές καταλήγουν σε κινήματα. Κάθε ομάδα , κάθε κίνημα , έρχεται με νέες ιδέες στις οποίες πειραματίζεται με σκοπό να δώσει λύσεις σε αυτά που πιστεύει ότι είναι οι αιτίες της αδικίας και της δυστυχίας της . Από τον 18 αιώνα και μετά έχουμε σωρεία τέτοιων κινημάτων. Η γαλλική επανάσταση ιδεολογικά εικάζεται πως οφείλεται σε ένα από αυτά, τον Διαφωτισμό. Ένα σορό κινήματα επίσης γεννιούνται εξαιτίας της, σε όλα τα θέματα της ζωής, όπως για παράδειγμα είναι ο ρομαντισμός ή ο μαρξισμός. Μέσα στον 20ο αιώνα έχουμε επίσης κινήματα που προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις σε θέματα αισθητικής αλλά και ζωής . Κινήματα όπως το DADA ή ο σουρεαλισμός και αργότερα ο υπαρξισμός ή το κίνημα των χίπις. Η κοινωνία αλλάζει από τα κινήματα, καινούργιοι προβληματισμοί εμφανίζονται και μέσα από την αμφισβήτηση γεννιούνται ομάδες , ρεύματα και κινήματα και ο κύκλος συνεχίζεται με αποτέλεσμα να μετασχηματίζεται η κοινωνία και η ιστορία από τόπο σε τόπο.

Πρόκειται για την Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας όπως μας δίδαξε ο Κορνήλιος Καστοριάδης, υποσημειώνοντας κάτι που είναι σημαντικό και φαίνεται πιο πάνω και εξηγεί την ύπαρξη αυτών των κινημάτων κυρίως στον δυτικό κόσμο. Στον δυτικό κόσμο υπάρχει μια καταγωγή δημοκρατίας από την αναγέννηση. Σαν να λέμε ότι στον δυτικό κόσμο υπάρχει η αρχή της αμφισβήτησης και ως αξία η κατανόηση και ανοχή σε αυτήν . Και αυτό δεν είναι χαρακτηριστικό του οικονομικού συστήματος της δύσης αλλά της ίδιας της δύσης .

Όλα αυτά ξεκινούν από την αμφισβήτηση όπως είπα που προέρχεται από την δυσφορία των 16 – 28 απέναντι στον τρόπο που έχει οργανωθεί η ζωή. Το κυριότερο αίτημα των ανθρώπων ειδικά στις ηλικίες 16 - 28 είναι το να είναι ελεύθεροι . Όπως μπορούμε να δούμε η λέξη ελευθ-έρως, ελευθέρως κινούμαι , αποφασίζω ελευθέρως , που έχει τόσο έντονο συναισθηματικό φορτίο, περιέχει δυο λέξεις το ελεύθω = πορεύομαι και το έρως . Δηλαδή να πηγαίνεις προς αυτό που έχεις ερωτευτεί , αυτό που σε ενθουσιάζει, σε συγκλονίζει , σε οδηγεί στην δημιουργία και την υπέρβαση . Για αυτό και είναι ένα θέλω που έχει δύο εμπόδια να υπερπηδήσει . Το ένα είναι ότι έχει να κάνει με το ελεύθω . Το πρόβλημα, του να μην σε αφήνουν να προχωρήσεις, να κινηθείς . Το εμπόδιο μπορεί να έχει πολλές αιτίες . Συνήθως αυτή που παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις είναι η κοινωνική . Αλλά υπάρχει και το έρως . Για κάποιο λόγο πιστεύουμε πως αυτό το κομμάτι είναι ξεκάθαρο για το άνθρωπο που αντιλαμβάνεται ότι είναι ανελεύθερο ον . Δηλαδή ότι ο άνθρωπος γνωρίζει με τι είναι ερωτευμένος. Αλλά πολύ φοβάμαι πως στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτό είναι εντελώς άγνωστο για τον άνθρωπο αυτόν. Συνήθως παρατηρείς ότι οι άνθρωποι διακατέχονται από πρότυπα καταστάσεων, αντικειμένων, εννοιών έρωτα . Όσο και να διεκδικήσει ο άνθρωπος την δυνατότητα στο ελεύθω , η κατεύθυνση που μπορεί να έχει πάρει μπορεί να είναι λανθασμένη για αυτόν προσωπικά . Να ένα θέμα που έθεσε πολύ σοβαρά ο υπαρξισμός και αργότερα το κίνημα των χίπις . Γνώρισε εσένα και μην σταματάς να το κάνεις αυτό , για να γνωρίζεις τι πραγματικά σε κάνει ευτυχή και ελεύθερο .

Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και για την κριτική
που μου άσκησε το ενεργοποιημένο μυαλό σας.
Ένας αθεράπευτα δυσλεκτικός
Και ονειροπόλος της αυριανής μεγάλης
ανθρωπότητας

Νίκος Γκενές
Fabrica d’arte

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου